Vakman of professional?

Geplaatst op: 10 juni 2014

Het organisatieprincipe van Livingstone dat wij het meest moeten uitleggen is wel ‘van vakman naar professional’. Want moeten we niet juist streven naar meer vakmanschap, zoals in het Rijnlands gedachtengoed wordt gepredikt? Bij Livingstone zijn wij het met dit streven maar ten dele eens. Vakmanschap zien wij vooral als het brevet om überhaupt te mogen (blijven) werken. Zo is een arts na zijn jarenlange opleiding absoluut een vakman, maar datzelfde geldt ook voor de controller, arbeidsdeskundige of de verpleegster.

De vakman is dus vooral heel erg goed in ‘zijn eigen ding’. Maar veel vakmannen zijn ook gepassioneerde specialisten die een zekere vakblindheid vertonen. Iedereen kent wel een voorbeeld van de loodgieter of timmerman die iets heel inventief heeft opgelost, maar wat net niet voldeed aan jouw behoefte als klant. Zo lopen er in bedrijven vele vakmannen rond die weliswaar het eigen werk perfect uitvoeren, maar dit niet binnen het grotere geheel, zoals de (wijzigende) klantwens, weten te plaatsen. Iemand die het geheel wel  overziet en de vaardigheden bezit om zijn eigen werkzaamheden hier permanent op in te blijven richten, noemen wij bij Livingstone een professional.

In bijgaande reportage van RTV Rijnmond (van 9:31 tot 11:42) wordt zichtbaar waar vakmanschap zonder professionaliteit toe kan leiden. Aan de kijker de vraag: ‘wat ging hier fout?’.

Alexander Berkhoff




Plaats reactie









Er zijn nog geen reacties